Τρίτη 28 Απριλίου 2015

ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΛΙΜΝΗΣ ΚΕΡΚΙΝΗΣ

Την Παρασκευή 24/4/2015 η Περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου επισκέφτηκε το  όρος Κερκίνη ή Μπέλες του Εθνικού  Πάρκου  της λίμνης Κερκίνης και ξεναγήθηκε στην περιοχή από τον φορέα διαχείρισης  της λίμνης αυτής. http://kerkini.gr/. 

Η εξόρμηση αυτή ήταν προγραμματισμένη να γίνει στις 19/12/2014  όμως αναβλήθηκε, λόγω ελέγχου από την τροχαία του λεωφορείου μεταφοράς μας , και  έκρινε ότι προέκυπταν ελλείψεις ασφάλειας μας για εκείνη την μετακίνηση.

Αρχικά από τους υπεύθυνους του φορέα προσφέρθηκε, με τυχαία  σειρά στους μαθητές,  από ένα κίτρινο καρτελάκι. Το κάθε ένα από αυτά τα καρτελάκια παρείχαν πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο είδος πουλιού που συναντιέται στην περιοχή της λίμνης. Οι μαθητές αναφωνώντας τον ήχο του πουλιού  που υποδύονταν έψαχναν να ενταχθούν στην αντίστοιχη ομάδα με τα άλλα ίδια πουλιά των συμμαθητών τους. Φάνηκε να το διασκεδάζουν ιδιαίτερα πολύ. Στη συνέχεια, κάνοντας ένα ημικύκλιο, ένας από κάθε ομάδα διάβαζε τις πληροφορίες στους υπόλοιπους μαθητές ώστε όλοι να είναι ενημερωμένοι για όλα τα είδη των πουλιών αυτού του βιωματικού παιχνιδιού.





Οι μαθητές-πουλιά αναζητούν την οικογένειά τους!









 


Στο εσωτερικό του χώρου οι μαθητές ενημερώθηκαν για το ιστορικό της λίμνης :
Στην περιοχή  υπήρχαν δύο λίμνες: η λίμνη του Αχινού(που αποξηράνθηκε) και η λίμνη Πρασσιάδα (στη θέση της οποίας δημιουργήθηκε η σημερινή λίμνη Κερκίνη).


Ο υγρότοπος Κερκίνης αποτελεί τη μοναδική περιοχή στην Ελλάδα για τη φτέρη μαρσίλια (Marsilea quadrifolia).
 

Έχουν καταγραφεί περισσότερα από 1.160 είδη φυτών στο Εθνικό Πάρκο, αρκετά από τα οποία είναι σπάνια, ενδημικά και προστατευόμενα σε Εθνικό, Βαλκανικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο.
 

Επίσης εδώ εκτρέφονται και νεροβούβαλα.





 Έτσι λοιπόν στο βορειοδυτικό τμήμα του νομού Σερρών, μόλις 40 χλμ. από την πόλη των Σερρών και περίπου 100 χλμ από τη Θεσσαλονίκη, συναντάμε ένα από τα πιο όμορφα μέρη της Ελλάδας, τη λίμνη Κερκίνη με τον μοναδικό υγροβιότοπο, που έχει ανακηρυχθεί Εθνικό Πάρκο και σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση Ramsar, ένας από τους 10 υγρότοπους Διεθνούς Σημασίας της Ελλάδας. Ήταν η ανθρώπινη παρέμβαση που δημιούργησε αυτό τον παράδεισο.
Το 1932 κατασκευάστηκε το πρώτο φράγμα στα νερά του ποταμού Στρυμόνα (Ο Στρυμόνας πηγάζει από το βουνό Βίτοσα της Βουλγαρίας. Το μεγαλύτερο τμήμα της λεκάνης απορροής του Στρυμόνα είναι σε Βουλγαρικό έδαφος, ένα τμήμα στο έδαφος της ΠΓΔΜ και ένα μικρό τμήμα στο έδαφος της Σερβίας) και σταδιακά σχηματίστηκε η λίμνη Κερκίνη με σκοπό την ανάσχεση των πλημμυρικών παροχών του Στρυμόνα, τη συγκράτηση των φερτών υλών και την άρδευση του κάμπου των Σερρών. Το δεύτερο φράγμα και τα αντίστοιχα έργα ολοκληρώθηκαν το 1982.
Η λίμνη Κερκίνη είναι ένας από τους 10 υγρότοπους διεθνούς σημασίας της χώρας (γνωστοί και ως υγρότοποι Ramsar). Το Εθνικό Πάρκο Λίμνης Κερκίνης, ανήκει στο Δίκτυο Προστατευόμενων Περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Natura 2000”.
Στη συνέχεια δόθηκαν στους μαθητές έντυπα  με πληροφορίες για το είδος των φύλλων στα δέντρα της περιοχής. Οι μαθητές κρατώντας τα έντυπα όφειλαν να ονομάσουν  σε χαρτί το είδος των φύλλων που εμφανιζόνταν σε οθόνη αντιστοιχίζοντάς τα με εκείνα των εντύπων. .
 


Μετά την ανάδειξη της νικήτριας ομάδας οι μαθητές με το κουτί του βουνού μετακινούνται με το λεωφορείο και φθάνουν στο χώρο δίπλα στο μοναστήρι του Ιωάννη του Προδρόμου. 
Εκεί αρχίζουν την αναζήτηση των στοιχείων.


Στο βάθος η λίμνη Κερκίνη και απέναντι τα Κρούσσια όρη. 


Αναμνηστική φωτογραφία από απόσταση!

Πίσω προβάλλει το Μπέλες, σύνορο με Βουλγαρία.
























Γαλλικό κανάλι βιντεοσκόπησε την ξενάγηση ενημέρωση των μαθητών μας, προσέχοντας να μην τραβήξει με τον φακό ούτε ένα πρόσωπο μαθητή.
Θεωρώ ότι ήταν μια πολύ καλή ενημέρωση των μαθητών για την πανίδα και χλωρίδα της περιοχής, από τους υπεύθυνους του φορέα.
Οι μαθητές αυτοί στη διάρκεια των τριων σχολικών ετών στο Γυμνάσιο συμμετείχαν σε εξορμήσεις - επισκέψεις στα εξής Κ.Π.Ε.: Νάουσας, Κιλκίς, Ελευθερίου Κορδελιού (Χ2), Μαρώνειας και Περτουλίου, καθώς και στους Φορείς: Κορώνειας & Κερκίνης.
Ελπίζω και εύχομαι ως εκπαιδευτικός και πολίτης, το τελικό αποτέλεσμα και η φυσική συνέπεια όλων αυτών των ενημερώσεων, να είναι οι μαθητές αυτοί να γίνουν Ενεργοί και ευαισθητοποιημένοι Πολίτες σε θέματα Περιβάλλοντος, με την ευρύτερη έννοια αυτού που καλούμε Περιβάλλον .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.